Search This Blog

Tuesday, March 6, 2012

bAb 9 Lgi ;P

Batrisyia terkebil-kebil memandang Hakimi yang begitu mengambil berat tentang dirinya. Adli sudahpun pulang ke rumahnya pagi tadi. Ibunya masih tidak muncul-muncul kerana ada kelas. Hakimi menyuapkan bubur nasi ke mulut Batrisyia. Naik malu muka Batrisyia apabila disuapkan oleh Hakimi.
      "Awak,dahlah. Macam dah kenyang aje nih,"ujar Batrisyia perlahan. Mukanya ditundukkan sedikit kerana malu ditenung lama-lama oleh Hakimi.
      "Tak ada- tak ada, you memang kena habiskan okey. Dah berapa hari you tak makan. Tak rasa lapar ke? Makan okey? Nganga-nganga. AaAa.." jawab Hakimi, kemudian menyuakan lagi sudu ke dalam mulut Batrisyia. Memang tahap kemerahan mukanya dah semakin bertambah kerana Hakimi tiba-tiba sahaja mengenyitkan matanya kepada Batrisyia.
      "Kawan awak tadi balik macam mana?"
      "Dia naik motor dialah, awak jangan risaulah. Dia tu pengsan sebab tengok darah awak banyak sangat hari tu,teruk kan? Dia pun 3 hari tak sedarkan diri," jawab Hakimi, bohong. Kalau boleh dia tak mahu Batrisyia tahu tentang Adli sedikitpun. Tak usahlah dia tahu tentang darah yang Adli dermakan kepada Batrisyia. Mengingatkan itu, dia sangat sakit hati. Batrisyia hanya mendiamkan diri. Perut dia masih rasa senak lagi akibat tikaman yang dia terima oleh Danial. Muka mereka sangat dia cam. Muka Batrisyia kini merah padam kerana teringatkan Danial yang membuatkan dia terlantar di wad ini.
      Sedang-sedang Batrisyia berbaring dan Hakimi berbual, Anna dan tunangnya serta Khairul datang melawat. Tersenyum-senyum Batrisyia melihat mereka sudi datang melawat. Hakimi minta diri untuk beredar kerana ingin mengambil ibu Batrisyia dari tempat kerja.
      Macam-macam yang mereka bualkan. Namun, Batrisyia tidak boleh ketawa terlampau banyak kerana perutnya sangat sakit. Dia cuma boleh tersenyum sahaja. Takut juga jahitan itu terbuka dan menampakkan organ perutnya. Fikir Batrisyia.

                                                        *          *          *           *           *

Adli mundar - mandir di dalam biliknya. Peringatan Haikal membuatkan dia tertekan. Hatinya sangat terusik dengan keputusan kawannya itu. Masakan dia tidak boleh memberitahu kepada Batrisyia tentang pendermaan darah tempoh hari. Adli pengsan selama 3 hari kerana badan dia terkejut dengan proses pendermaan darah tersebut. Adli sangat marah, tetapi dia perlu akur dengan ketentuan Hakimi. Hakimi rakannya, dia perlu berkorban kerana kawan serta majikannya itu telah banyak membantu. Yang menjadi permasalahannya sekarang, Hakimi menyuruh Adli untuk memberitahu kepada ibu  Batrisyia supaya tidak mendedahkan rahsia sebenar. Tergamak pulak aku?! jerit batin Adli.
      Perlahan-lahan Adli menekan papan kekunci telefon bimbitnya untuk menghubungi ibu Batriysia. Akhirnya terdengar juga deringan, lebih kurang 3 kali deringan telefon diangkat. Kecuakan pada wajah Adli sangat terserlah. Tidak tahu apa yang perlu diucapkan.
      "Assalammualaikum, makcik sihat?"
      "Waalaikummussalam. Adli! Kamu pergi mana? Kenapa tak tunggu makcik sebelum nak balik tu?"
      "Saya balik rumah makcik. Ibu saya risau sangat dekat saya. Maaflah tak dapat nak tunggu makcik,"jawab, Adli. Tiba-tiba hatinya dipagut rasa pedih. Tidak sampai hati. Ibu Batrisyia melayan dia dengan baik sekali. Jahatnya aku!
      "Tak apalah,makcik faham,nak. Kenapa Adli,kamu ada masalah ke?"
      "Saya nak mintak tolong makcik rahsiakan tentang pemindahan darah hari tu, boleh tak?"
      "Dah pulak. Kenapa macam tu?"
      "Saya ikhlas makcik. Saya tak nak Ammar terhutang nyawa atau apa-apa dengan saya. Saya cuma nak menolong makcik aja time tu," ucap Adli yang terpaksa berbohong.
      "Kalau macam itu kehendak Adli, makcik terpaksalah turutkan. Datanglah rumah makcik kalau ada masa free nanti,makcik dah anggap Adli macam anak makcik sendiri,"
      "Baiklah makcik, oh ya! Saya ada hal ni, nanti ada masa saya call makcik balik ya? Assalammualaikum,"setelah ibu Batrisyia menjawab salam, talian dimatikan. Tanpa sedar, Adli menangis.
       "Asal pulak aku menangis ni, hanya Nurul Damia Hani sahaja yang patut ada dalam hati ini. Bukan seseorang yang bernama Nurul Ammar Batrisyia! Dia tak LAYAK!!!" jerit Adli kemudian mencampakkan bantal ke muka pintu.

No comments: